Marketing internetowy to działania, które skupiają się na budowaniu wizerunku i reklamowaniu produktów i usług firm w sieci. Można powiedzieć, że dobrze przeprowadzona kampania przynosi przedsiębiorcom same korzyści. Jednak czy na pewno tak jest? Na co uważać w trakcie przeprowadzania działań reklamowych w sieci? Jakie wady i zalety ma marketing internetowy?
Elastyczność i niskie koszty
Osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania praktycznie nic nie kosztuje. Wystarczy dobra optymalizacja strony oraz odpowiednio nasycone słowami kluczowymi teksty – na podstronach i blogu firmowym. Dodatkowo koszt uruchomienia reklam w wyszukiwarce oraz mediach społecznościowych można zmieniać w zależności od dostępnego budżetu firmowego. Ważny jest również sposób rozliczenia – PPC, czyli płacisz dopiero wtedy, gdy dana osoba kliknie i wejdzie na stronę.
Bogata analityka internetowa pozwala na dostosowanie reklamy w sieci do konkretnej grupy odbiorców. Możesz zbadać płeć, wiek swoich klientów, a nawet położenie geograficzne oraz ich ścieżkę decyzyjną. Dzięki temu zmienisz reklamę w marketingu internetowym w taki sposób, że będzie ona precyzyjniej dopasowana, a w konsekwencji bardziej skuteczna. A jeśli zobaczysz, że dany format czy sposób reklamy nie działa, szybko zmienisz ją na inną, nie ponosząc dodatkowych kosztów.
Coraz trudniejszy dostęp do potencjalnych odbiorców
Z badań wynika, że ponad połowa użytkowników internetu korzysta z programów blokujących reklamy. To spore utrudnienie dla firm, które używają płatnych reklam w wyszukiwarce, oraz mediach społecznościowych. Ponadto marketing internetowy to także wysyłanie e-maili do odbiorców z newsletterem czy ofertą specjalną. Przedsiębiorstwa nie szanują czasu swoich klientów i wysyłają im często spam, licząc że w szybki sposób zwiększą sprzedaż. W dłuższej perspektywie czasu kończy się to jednak utratą swoich odbiorców, zmniejszeniem zysków oraz obniżeniem zaufania wobec marki.
W jaki sposób przeprowadzić kampanie marketingu internetowego, aby były skuteczne?
Przede wszystkim powinieneś skupić się na swoich odbiorcach. Zastanów się, czego potrzebują i jakich informacji będą poszukiwać w sieci, gdy zainteresują się Twoimi usługami. Nie bądź nachalny, przedstawiaj korzyści i zyski z współpracy z Tobą. Jeśli decydujesz się na wysyłkę regularnych maili, pamiętaj, aby były one wartościowe. Wysyłaj je tak często, jak pozwala Ci czas, aby stworzyć użyteczną i ciekawą treść. Wizerunek marki buduje się przez cały czas, a jedno złe działanie marketingowe może odbić się na całej działalności przedsiębiorstwa.
W końcu ktoś pisze o wadach marketingu internetowego. Nie wszystkie jest takie kolorowe.